Gyimesbükki 30. számú őrház
ŐRHÁZ A TÖRTÉNELMI MAGYARORSZÁG HATÁRÁN
Az őrház a történelmi Magyarország keleti határán található, a Tartos folyó völgyében. Az őrház a vasútvonal átadásakor épült 1897-ben. A Csíkszereda-Gyimesbükk-Palánka-Kománfalva vasútvonal részeként épült néhány méterre az egykori román-magyar határtól. A vonalat 1920 után a román vasút, a CFR használta, majd 1940-től ismét a MÁV, illetve a Magyar Honvédség kezelésébe került. Ekkor az épület pincéjében és mellette lőrésekkel ellátott bunkert alakítottak ki. Az őrházat a háború után ismét a román vasút, a CFR használta (egészen 2000-ig). Sokáig elhagyatottan állt, mert a román vasúttársaság a 1960-as években megszüntette az őrházi szolgálatokat. Sorsa megpecsételődni látszott, amikor néhány évvel ezelőtt a román vasút eladta az őrházat építőanyagnak. Egy helyi tanár, Deáky András azonban az épületet megvásárolta, a tetőzetét kijavíttatta és a helyi önkormányzatnak adományozta megmentve ezzel a pusztulástól. A felújításkor épült egy vasúti aluljáró is, a Rákóczi-vár könnyebb megközelíthetősége érdekében.
TUDTA?
Az őrház környékén 1944-ben súlyos harcok voltak, ezek nyomai a mai napig láthatók a környéken. A bunker és a lőállások máig megtekinthetők.
Gyimesbükkön hatalmas állomás található, tervezője Pfaff Ferenc, 102 méter hosszú, 13 méter széles, amely méreteiben hasonló a szegedi állomáshoz. Ennek oka, hogy Gyimesbükk határállomás volt.
A felújított őrházban vasúttörténeti kiállítás látható.
Az épület 2008-as átadójára Budapestről a 17-es NOHAB mozdony is útnak indult. Az ünnepségen beszédet mondott Böjte Csaba is.
Az őrház mellett – szentkorona formájúvá átalakított – bunker található, ami az épület pincéjét is magába foglalja.
A GYIMESBÜKKI ŐRHÁZ SZÁMOKBAN
A vasúti őrház 1897-ben épült
Az őrház 850 kilométerre van Budapesttől
FILMEK, TÖRTÉNETEK, AMELYEKBEN SZEREPEL
Gyimesbükk és a legkeletibb őrház
Gyimesbükk, az ezeréves határ
Vonat a határon
Gyimesbükk és környéke
A gyimesbükki őrház (amatőr felvétel)
Böjte Csaba beszéde